Vecka 31 ♥

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Åtta centimeter!! Ja och större omkrets lär den ju kanske få innan den ska ut, huvvaligen. Usch kan man inte få hoppa över den biten som kallas förlossning?? Börjar bli allt mer rädd nu faktiskt. Vet igentligen inte vad jag är rädd för... ont ja det läär det ju göra lixom men mest är jag nog rädd för att nått ska gå snett. Funderar och drömmer dagligen om när våran lilla pöjk kommer till världens. Läängtar så på ett sätt men INTE till själva födelse biten.
Magen mäter 99 cm nu (snart 1 meter i omkrets!) Och hittills har jag klarat mig från bristningar, yeeh! Vikten står på 70,3 kg. 3 hekto mindre än hos BM för två veckor sedan alltså. Får se vad jag väger nästa vecka när jag ska dit:) hon som tyckte ja skulle gå upp i vikt...

Nu jobbar jag bara fredag, lördag och söndag seeen har jag ledigt!! Så himla skönt me havandeskapspeng:) Det borde alla få! Skönt att bara få ta det lungt sista tiden och ta hand om sig själv. För egen tid kommer ju inte existera sen har jag förstått...:P

Lite bilder oxå då:)
Lite skandal på en sak... upptäckte nu att jag helt missat att ta nå kort från vecka 30! Skyller på allt julstök som vi höll på me hela förra veckan.






(oj vad gigantiska format det blev på bilderna... men orka ladda upp igen)


Kommentarer
Postat av: Ida

vilken fin mage! :)

2010-12-29 @ 22:21:47
URL: http://kevlarsoul.gone.se
Postat av: Carolina

Så fin magen är!! :)



Gud vad skönt med havandeskapspenning. Det kan inte jag få eftersom jag har stillasittande jobb och det räknas inte som jobbigt. :/

Har i alla fall min sjuskrivning nu fram till den 10:e sen får vi väl se hur många dagar till det blir innan jag får gå hemma.

2010-12-29 @ 22:25:56
URL: http://bluppan.blogg.se/
Postat av: Anna

2010-12-30 @ 09:29:21
Postat av: Anna

Vilken fin mage du har fått :) Lite rädsla inför förlossningen tror jag är bra. Håller tummarna att du går där ifrån med samma positiva upplevelse som mig. Jag hade faktiskt gärna gått igenom en förlossning till redan och så kände jag nästan direkt efter. Va en så häftig upplevelse även om den gjorde ont.

Skönt med havandeskapspenning,passa på att ta det lugnt, njuta och rå om dig själv. // Anna

2010-12-30 @ 09:34:52
URL: http://vagenmotfamiljelivet.blogspot.com/
Postat av: MANDY-gravid BF 24/2!

SÅ fin mage du har :)

2011-01-04 @ 20:38:14
URL: http://mandyys.devote.se
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback