Vecka 20 ♥

Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 0 fulla dagar (v19+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 8 mar 2011
Du har 146 dagar kvar till beräknad förlossning.



Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Egna anteckningar/bild: Halva tiden gått nu då... som en på jobbet sa "den värsta tiden kvar nu då" lät ju upppeppande (men så är hon paaain oxå, hihi). Men såklart det kommer bli jobbigt och fram för allt tungt, kan ja tänka mig iaf. Just nu tycker jag att det är mysigt att vara gravid, det sparkar och har sig då och då och magen växer så saktiliga:) man märker nu att bebben har fått lite mera rutin. Det är sparkar och rörelser inte konstant längre utan det är typ var tredje/fjärde timme och då håller det på en liten stund. Så det kanske inte är ett ADHD barn iaf:) Ingela har döpt honom till Vilde, haha kanske passande...
Imorgon ska vi på mitträff tydligen, min barnmorska ringde och frågade om det förra veckan. Har ingen aning om vad det innebär men det visar sig väll:) Kul att träffa andra iaf som är i samma stadie som ja. Järntabletterna är jag sjukt dålig på att ta... Är typ 2 cm långa me så det är as jobbigt att svälja dem... får väll jobba vidare på det. Halsbränna är jag haft me några gånger sista veckan. Köpte Gaviscon, blev rekommenderad dem på apoteket. Tror de hjälper iaf?? Halsbränna är för övrigt not nice, fyyy så det känns i halsen. Sjuksköterskan på jobbet tog även blodtrycket på mig idag. Jag hade tydligen lågt, inte undra på att jag har haft huvudvärk de senaste dagarna och känt mig allmänt hängig. Men hellre lågt än högt iaf:)

och så kulan då:)


Kommentarer
Postat av: Frida

Om du tror att du ska få träffa andra Mammor på mitt träffen så blir du nog besviken! Det är bara med barnmorskan, man gör inte så mycket utan har mest en koll på hur allt går.

2010-10-13 @ 20:08:40
Postat av: Anonym

Lägg in en bild på magen, så man ser ryggen också, annars ser man inte hur mycket magen har växt

2010-10-15 @ 08:48:07
Postat av: Elin svarar:)

Frida jag fick visst träffa andra mammor på mitträffen. Vi var en grupp som satt och diskuterade hur graviditeten varit så här långt och hur man har mått hitills.



Anonym: Jag ska knäppa bättre kort:) jag lovar!

2010-10-15 @ 15:03:22
Postat av: Frida

men vart går du? Vi var själva :)

2010-10-15 @ 20:16:04
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

söt liten mage :)

2010-10-18 @ 15:50:48
URL: http://mandyys.devote.se
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback