Vecka 22 ♥

Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 1 full dag (v21+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 8 mar 2011
Du har 131 dagar kvar till beräknad förlossning.
Du är på dag 149 av 280. (53,2%).

Vecka 22

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet:
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.



Egna anteckningar/bild: Vet inte riktigt vad jag ska skriva denna vecka... Magen växer iaf! Ska börja mäta magen och väga mig nu varje vecka och skriva upp det, kuul att ha sen lixom:) Magen mäter 91 cm och viktuppgången är 6 kg denna vecka. Förra veckan var magen 87 cm så det växer fast man inte ser det själv:) Idag fick ja även köpa ny BH (igen). Inte snyggt alltså när bröstvårtorna hoppar ur, haha. Nu har jag en redig en som är snygg dessutom:) Halsbrännan har varit bättre denna vecka. Har börjar att ha kolsyratvatten i väskan hela tiden och det hjälper! Har faktiskt inte provat tabletterna ännu... Hatar det där me piller. Om det blir värre så ska jag testa dem! Järntabletterna tycker ja inte om! Ger mig en satans trög mage... Skulle vara kul att få veta sitt HB så man vet om man behöver dem igentligen eller ej. Men nästa koll är ju inte förrens vecka 25 så jag får väll hålla ut. Fick ett bra tips av Hanna som jag ska prova:)


jäkla svank man börjar få! Inte undra på att ryggen värker...


Kommentarer
Postat av: Emelie

Det där med svanken känner jag igen, har alltid haft en svank men den blir större och större för varje vecka nu ;)



Svar: Kul att du kikade förbi! Tror inte jag har svarat tidigare, kan inte kommentera på jobbet och nu har sambon varit hemma vilket innebär att min datortid hemma blir obefintlig :)



Ultraljudet var häftigt, vi hade ju dessutom tur och fick åka på två stycken :)Men nu får man antagligen inte se bebisen förrän den kommer ut ;)



Det är väldigt kul att hitta folk i samma sits, jag känner inte så många som är gravida och har mest killkompisar normalt sett (dom förstår ingenting av "besattheten" som kommer över en som gravid) ;)



Ta hand om er och lycka till! :)

2010-10-31 @ 14:15:27
URL: http://trytoreadmymind.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback