Vecka 37 ♥

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Vecka 37 (!!!). Inte klokt vad fort det går, känns som om man säger så varje vecka haha. Men det känns så! Var ju till Malin igår (min barnmorska) för en rutinkontroll. Mätte magen och lyssnade på hjärtljuden. Sf-måttet var nu 35 cm och hon sa även att nu står din mage som högst. Toppen!! Eftersom jag bär min mage framtill så det är därför jag får höga sf-mått tydligen. Vanligast är tydligen att man bär det lite mera runt omkring. Så jag skulle inte oroa mig över att bebis var onormalt stor:) Och det har jag inte ens tänk på... Men enligt det som stod på FL ovan så är ju sf-måttet normalt ju. Jaja. Hjärtljuden låg på 130 som alltid typ:) Huvudet hade sjunkit ned något och var lite rörligt fortfarande tydligen, men det var på god väg:)Tydligen visade mitt kissprov att jag hade nån bakterie som inte varit där vid tidigare kontroller. Var visst inge faligt utan det var bara det att jag skulle få antibiotika intravenöst sen vid förlossningen. Jaha sa jag... det är väll bra. Nästa gång ska vi skriva förlossningsbrevet oxå.

Annars denna vecka så har det inte hänt så mycket mera... Tungt, svettas mycket och samlar på mig mera vätska känner ja. Förlovningsringen har inte kunnat användas på en vecka:(
Nu är ja bra less på att vara tjock och otymplig. Nu får det här vara över snart!

 


Tjockis:)


Kommentarer
Postat av: Jessica ♥ mamma till alicia ♥

Jättefin mage! Inte lång tid kvar nu :)

2011-02-08 @ 22:45:09
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Sanna - Gravid i v.37

Fina magen! :)

2011-02-09 @ 17:07:03
URL: http://saaanna.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vilka vackra gravid bilder du tar! Giller den snett uppifrån när du håller på bebis kulan! Sagt det förut, men säger det igen! Så himla fin du är! Inga bristningar har du heller! Hoppas du slipper..

Trevlig helg! Kram

2011-02-11 @ 21:33:49
URL: http://juiol.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback