FreeeFredag!

Uscha har en himlans sammandragning/förvärk just nu... Inte skönt!

Föräldrautbildningen igår var bra tycke ja:) Det mesta som sades har man ju redan läst. Igår gick vi igenom förlossningens förlopp. De oilka stadierna man går igenom och vad man ska göra när man märker att det börja sätta igång. En sak som jag inte hade en aning om och som jag blev förvåna över hur det funkar var att barnet roterar sig i "utdrivningsfasen". När den kommer ut så är ansiktet neråt (riktat inåt våra kroppar) och sen när huvudet är förbi det trängsta läget i bäckenet vrider sig barnet för att kunna komma ut med axlarna. Det hållet de vrider sig åt beror på åt vilket håll de har legat i början av förlossningen. Häftigt hur allt funkar! Tydligen har vi nå "taggar" i bäckenet som barnet ska vrida sig ut rätt ifrån. Det är även när huvudet passerar dessa "taggar" som man kan må illa och spy. Är nå nerver som är i kläm då...
I slutet av kursen fick vi se en förlossningsfilm. Alla blev typ rädda för vad vi skulle få se, haha. Men filmen förskönade det hela, väldigt mycket oxå... Tjejerna såg inte alls ut som om det gjorde ont... Men den var bra ändå tyckte ja:)
Nästa utb tillfälle ska vi gå igenom smärtlindring. Den kursen ska absolut inte missas!! haha

Idag har jag ägnat mig åt yttligare lite bakning. Nu får det vara nog!! Lisa o Malin skulle me baka så det räcker till alla på söndag:)
Sen nu på em har jag målat klart stolarna! Nu ska de bara torka och sedan invigas:)
Skönt att få stolarna färdiga för det var inte riktigt så lätt att måla dem som jag trodde! Inte när man har en mage ivägen hela tiden...


Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback