Skrämmande!

Hörde precis på nyhetsmorgon att en dansk studie visar att kvinnor som äter paracetamol (alvedon, alendrin...) under graviditeten har 30% högre risk att få ett missbildning hos barnet. Främst pojk-foster var det oxå... Måste vara något helt nytt som de kommit på nu för min barnmorska rekomenderade mig alvedon när jag sa att jag hade huvudvärk... Inge mera alvedon!

Men vad ska man då ta när man har feber, huvudvärk eller nå liknande...??

Sitter just nu me en kopp te och en ost smörgås i soffan och njuter. Fick en sovmorgon till halv åtta imorse! Söta Robin gick ut me hundarna när han åkte fem i morse så jag skulle slippa bli väckt av dem tidigt. Lovley!

Idag skulle det vara fint väder, guuld! Älskar det här kalla soliga vädret vi har nu:) hoppas det blir lite kallare till snart! På onsdag ska det snöa såg ja nu på vädret:) kul kul.

Lite senare på fm ska jag bege mig in till Lollo och umgås lite, blir nog en tur ner på stan me. Får se om man hittar nått:)


Kommentarer
Postat av: Emmy



Tänk på hur länge gravida kvinnor knaprat alvedon under sina graviditeter så förstår du att risken ändå är VÄLDIGT liten.



Men absolut man ska vara försiktig med all slags smärtstillande när man bakar, inte knapra i onödan.

2010-11-08 @ 09:08:07
URL: http://artanimagen.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hörde det jag med i morse på nyheterna, fan vad rädd man blir när man hör sådant :S

Men alvedon/panodil är de ju det enda som vi gravida rekommenderas att ta.. Nu kommer man ju knappt våga ta de heller :P

2010-11-08 @ 20:02:57
URL: http://jelic.blogg.se/
Postat av: Carolina

Hörde också om det där. Klart man blir orolig, men när jag har frågat min barnmorska innan har hon sagt att det går finfint att äta tabletter. :S man vet inte riktigt vad man ska tro på. Dock vet jag, efter att ha läst på olika paket här hemma att man i alla fall inte ska ta alindrin som gravid.



Visst är det konstigt att det kan skija så mycket på mage och mage. Men som du också säger tror jag att det beror på hur barnet ligger i magen. Mitt lilla hjärta kryper ju gärna ihop, vad vi såg på ultraljuder, mellan moderkakan och blåsan så hon ligger ju inte framtill och tränger utåt. Kanske därför magen inte är så stor. hihi..

Men man ska kanske inte säga för mycket, för då vänder det väl snabbt. ;)

2010-11-08 @ 21:36:36
URL: http://bluppan.blogg.se/
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

okej , tack för tipset. jag spanar vidare =)

2010-11-08 @ 23:08:30
URL: http://mandyys.devote.se
Postat av: Anonym

Studien visar nog att den som äter regelbundet alvedon har större risk men tar man bara i sista nödfall är det nog ingen fara, Alla blir ju sjuka även gravida så ät med försiktighet så går det bra Kram till alla gravida från en lycklig snart blivade farmor * två

2010-11-09 @ 09:32:42
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback