Vecka 25 ♥

Onsdag idag då och det betyder NY VECKA! Alltid lika kul att gå in och läsa om vad som händer:) Nu är jag även inne i 6 månaden me:) kuul, kul! Lägger in lite info om veckan som vanligt från familjeliv:)

Vecka 25

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Boktips inför förlossningen
”Att föda” och ”Att möta förlossningssmärtan” av Gudrun Abascal
”Förlossningsrädsla” av Berit Sjögren
”Rädd att föda: din väg till att våga” av Leni Söderberg och Nicole Silverstolpe
”Innan du föder: en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken” av Anna Wilsby

Egna anteckningar/bild: 111 dagar kvar nu då:) Tiden bara rusar iväg! Men det är bara roligt:) tror de kommer bli ändring på det från och med 3 januari då jag går på HP... haha.
Jag mår fortfarande bra så här lång (börjar bli lite tjatit nu va? haha). När man går och står mycket så känner man i fötterna och i svanken att det gör ont/man blir trött. Meen inte så konstigt kanske... Magen växer den, måttet denna vecka är 95 cm i omkrets. Vikten den har stannat den, säger väll bara ploff rätt som det är så har man väll passerat de där hemska 70 sträcket... En sak som jag börjat oroat mig över och inte vill ha är BRISTNINGAR! Jag smörjer och smörjer magen morgon och kväll för att inte huden ska bli torr. Ullis sa även en grej att man kunde smörja in sig me olja down-stairs för att undvika att man spricker så mycket vid förlossningen... men ja vet inte... Kanske räcker me min tvättolja som jag alltid använder?? Har ni nå tips på att mot verka bristningar?? PÅ magen menar jag då, haha. Kanske nån speciell kräm eller så.

Och bilder kanske:)

 








Kommentarer
Postat av: Frida

Om du äter vitamin och mineral tillskott, kolla så att det är 100 % RDI zink i.

Zink påverkar hudens kvalitet :) sägs det iallafall!



2010-11-17 @ 19:21:37
URL: http://fraaajdas.blogspot.com
Postat av: Anna

Tror tyvärr inte att det finns något som gör att man inte får bristningar. Men försöka med olika tips är ju aldrig fel. Kanske får du inte ens några, jag klarade mig utan fram tills i måndags, taskigt nu när jag har bf på tisdag.....



Anna

2010-11-18 @ 08:20:46
URL: http://vagenmotfamiljelivet.blogspot.com
Postat av: Emelie

Tänk så olika det kan vara! Min mage är redan 98 cm och 70-strecket är passerat för ett bra tag sen ;) Däremot låg jag ju runt 66 kg från början så :)

2010-11-18 @ 18:53:49
URL: http://trytoreadmymind.blogspot.com
Postat av: Emelie

Tänk så olika det kan vara! Min mage är redan 98 cm och 70-strecket är passerat för ett bra tag sen ;) Däremot låg jag ju runt 66 kg från början så :)

2010-11-18 @ 18:54:03
URL: http://trytoreadmymind.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback