Vecka 21 ♥


Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar (v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 8 mar 2011
Du har 139 dagar kvar till beräknad förlossning.
Du är på dag 141 av 280. (50,4%).

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.


Egna anteckningar/bild:
Har inte hänt så mycket sen förra veckan tror jag. Förutom att vaje moron när man vaknar så tycker man att magen blivit lite större. Ryggontet kommer och går, idag är det like hell! Ringde och pratade med en sjukgymnast om det och hon sa att det är vanligt och behöver inte alls betyda foglossning. Min värk sitter i svanken så hon sa att man får lätt ont där eftersom svanken trycks framåt allt mera. Jag ska tänka på min hållning och inte lyfta tungt. Men annars mår jag fortfarande toppen. Än så länge är det kul att vara gravid:) Garderobs utbudet känns som om det krymper allt mer. Måste införskaffa lite mera stora tröjor känner ja... Jag känner att konditionen blir allt mer sämre, flåset kommer fortare. Men inte så konstigt när man har 2 liter blod extra i kroppen som ska pumpas runt!

Tog nya bilder på magen i morse me:)




Robin sa igår att han skulle hjälpa mig att ta bättre mag bilder. Är så sjukt svårt att fota sig själv tycker ja:)


Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback