Vecka 16 ♥

Vecka 16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.






Såå himla häftigt! Så när jag och Robin pratar så hör vårat barn oss?? Det är så himla svårt att förstå att det är en levande liten människa där inne. Vad jag läängtar tills man kan börja känna det oxå för nu känns det ju ingenting alls, iaf inte för mig. Sen finns ju tankarna där hela tiden att "tänk om det inte lever". Jag kan bli helt galen ibland av ovissheten! Har ju läst en hel del på familjeliv och ja jag vet man ska inte läsa om andras hemskheter. Man blir ju helt nojjig själv. Läste om en tjej som gått och trott och känt sig gravid och sedan på ultraljudet sen fått beskedet att barnet dött i vecka 10. Fyy vad hemskt! Att det kan ligga kvar så länge utan att det blir ett mf. Neej visar det sig att barnet har dött får man väll försöka tänka att det var meningen, at det var nått fel på det. Men såklart det kommer vara tufft.
Nej bort me dom tankarna nu!
Jag ska vara glad, för jag kommer bli världens lyckligaste mamma i feb/mars:) För det kommer gå bra för mig!


Kommentarer
Postat av: Anna

Klart att det kommer att gå bra för dig :)

Jag började inte att känna förrän i vecka 21 ungefär och viss är det mysigt, men konstigt. I min mage har det nu börjat övergå till mycket tryckande. Börjar kanske bli ont om plats.



Visst är det häftigt/konstigt att det ligger nått i magen :)



Kram

2010-09-10 @ 16:58:26
URL: http://vagenmotfamiljelivet.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback