Vecka 17 ♥

Du är på dag 114 av 280. (40,7%).
Du är i vecka 17.
Du har gått 16 fulla veckor och 1 full dag (v16+1)
Du är i 4:e kalendermånaden
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester två
Beräknat förlossningsdatum Tors 3 mar 2011
Du har 166 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 17: 17 sep - 23 sep 2010

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

Egna anteckningar: Vad är skillnaden mellan graviditetsmånad och kalendermånad?? Antingen är jag i månad fyra eller fem?? Aja lättast att räkna veckor:) Trimester har jag iaf fattat vad det är... Det finns iaf tre sådanna...
Jag mår fortfarande jätte bra. Märker inte av graviditeten så mycket mera än att jag är mera kissnödig och konstant hungrig. Vituppgången är fortfarande 1,3 kg som det var sist när jag hade inskrivning. Magen syns ibland och ibland inte, konstigt det där... Det enda som håller i sig är väll brösten som är svullna all-the-time. Inte mig emot, hihi. Tyckte mig känna några rörelser igår men har inte hänt någon mera gång så nu börjar man tvivla på om det verkligen var bebisen... Vill att magen ska växa nån gång så man slipper gå runt och känna sig små fet. Längtar göra jag även till RUL som är om 13 dagar. Är så himla nojjig hela tiden att allt inte står rätt till där inne.


Hallå är du där inne??

Igår satt jag och Robin och pratade namn till barnet. Vi kom framtill ett tjej- och ett kill namn som vi båda tyckte var fina:) Kul att vi är eniga:)


Kommentarer
Postat av: eerikaaa

gud vad fint! jag vill också! ni kommer ju garanterat få ha myskvällarna hos er!

2010-09-18 @ 14:28:54
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback