Vecka 35 ♥

Kroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.


Ja ökar i vikt ja! Var på fm hos barnmorskan för en rutinkontroll och nu har ja ökat ännu mera i vikt, +12 kg rättare sagt! Huvva! Känner att jag börjar samla på mig vätska nu. Specillt i benen och fingrarna syns det me på. Ännu kan ja ha förlovningsringen iaf:)
Sf-måttet var 33 cm, så nu har min kurva börjat plana ut lite tydligen. Men allt var "nooormalt" som hon alltid säger, haha. Hon tyckte dock mina lite kraftigare samandragningar var bra att kolla upp, kan tydligen vara en UVI som ligger och spökar utan att man känner av det... Det visar sig som sagt:)
Annars så hade ja bra blodtryck och hjärtljudet låg på 140 slag/minut på bebbe. Hade toppen bra blodvärde me, Jiippi! Trodde det skulle vara tvärtom då jag känner mig så hängig, men det var oxå helt "nooormalt" nu i slutet på graviditeten.
Just det jag som trodde huvudet hade fixerat sig men det hade det inte... Huvudet låg fortfarande rörligt. Tycker ändå att det känns som om det har sjunkigt lite grann för nu får man springa på toa lite oftare. Inatt tror ja jag var upp 4 gånger lixom! Får se om 2 veckor då om det har sjunkigt lite:)

Just det, det var i denna vecka fast i slutet som jag föddes:) (om nu mamma räknade veckor som jag gjorde... för det kommer hon inte ihåg... annars var det nästa vecka) Men lite spännande iaf! Men enligt min barnmorska så finns det inget som säger att har ens mamma, mormor och fler i ens familj fått tidigt så behöver det inte betyda att jag oxå får det. Tiden får helt enkelt utvisa det:)




 




Kommentarer
Postat av: Carolina

Min barnmorska fråga mig om jag hade samlat på mig vatten för hon tyckte att mina urinprov blev allt mer koncentrerade. haha.. Man jag har peppar peppar inte märkt nått speciellt än. Fast man kan ju hoppas att det är vatten som satt sig under hakan. ;) hihi

Kan också fortfarande ha min förlovningsring men barnmorskan tipsade om att snart ta av den för det kan tydligen gå över en natt det där för att den ska fastna. :/ Men det känns ju så naket utan.

2011-01-25 @ 15:47:45
URL: http://bluppan.blogg.se/
Postat av: Jossie - Gravid i v. 36

Nehe, det trodde jag! :O Att få för tidigt/gå över tiden va genetiskt? Så om ens mamma gjorde det så är det stor chans att man själv också gör det..? Hm..

2011-01-25 @ 15:48:08
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Mia BF 10 Mars 2011

Det var ju kul att vi hade samma mått.. för vi ligger ju väldigt nära varandra i BF. :) He he.. det syns inte att du gått upp 12 kilo... och som sagt.. mycket är nog bara vatten som försvinner sen. Själv hade/har jag ju lite extra kilon som jag nu är nöjd över INTE har ökats. jag får det nog kämpigt som det är efteråt ändå att försöka göra över med de extra kilon jag redan har! :)

2011-01-25 @ 19:47:52
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kära nån!! Har du bara gått upp 12 kilo! Ingen ting..

jag gick upp 28.. Å det tappar man direkt! Speciellt om man har en hungrig bebis som äter varannan timma! =)

2011-01-27 @ 15:16:36
URL: http://juiol.blogspot.com
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback