Vecka 28 ♥

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?


Livmodern känner jag går upp till revbenen nu. Är sjukt obekvämt att böja mig eller sitta framåt lutad. Känner att när jag anstränger mig för mycket blir jag framför allt sjukt trött men efteråt/till kvällen får ja mera sammandragningar än vanligt. Som härom dagen när Lollo var här och vi gick på lång promenad, på kvällen/natten sen var det lönlöst att sova. Hade så j*vla ont i magen eller mest i ljumskarna och så strålade det upp i sidorna på magen. Mera näsblod har jag även haft denna vecka. Är ju konstant täpp i näsan och när jag snyter mig kommer det bara blod i princip. Inte konstigt att ja har dåliga blodvärden, haha.
Nästa vecka är det bm-besök igen så får se om mitt kämpande me järntabletterna har givit resultat.
Magens mått är fortfarande på 96 cm, men ja känner att den växer mera uppåt nu än utåt. Vikten är 69 kg så +7 kg nu då. Usch snart 70... blä!

Undrar i vilken vecka när bebisen vänder sig nedåt i magen? Tycker att den senaste veckan har jag bara känt han sparkat från naveln och uppåt hela tiden. Men det är kanske lite tidigt fortfarande för att den ska lägga sig rätt?? Har ingen aning. Den senaste veckan har jag även känt att den har haft mycket mera hicka me, känns lite roligt. Men stackarn lixom, hicka är ju aldrig kul...

Maggen då:)

 


Hormonranden växer fram den mer och mer:)


Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback